הפייסבוק מת, יחי האינסטגרם?

הפייסבוק מת, יחי האינסטגרם?

אינסטגרם בישראל

הצרכנים היום מגדילים את השימוש בטלפון סלולרי למטרות שונות ועולם הצילום השתנה ללא היכר בזכות המצלמה בטלפון הסלולרי. איך זה ישפיע על המחשבה של המשווקים?

ככל שהיא תמשיך לגדול, אינסטגרם תהפוך לרשת שלמותגים יהיה קשה להתעלם ממנה. בניית אסטרטגיה שיווקית בלעדית סביב פלטפורמה ניידת, נראית עדיין רחוקה, וסביר להניח כי האסטרטגיה הנכונה היא בניית אסטרטגיה חוצת-פלטפורמות. עם זאת, המחקר הנוכחי מראה שאינסטגרם בישראל הגיעה לנקודה שמותגים לא יכולים להתעלם ממנה.

זו טעות להתייחס לאינסטגרם כאל אפליקציית צילום והעלאת תמונות. מדובר ברשת חברתית אקטיבית, שבה הצרכנים נמצאים בתנועה. רשת חברתית שארוגה בחיי היומיום שלהם, בזכות הטלפון הנייד שמצויד במצלמה שנמצאת איתם 24/7.

תוצאות המחקר שהתפרסמו ב- FEEDER כאן >>>>

רקע

כשמסתכלים על נתוני הצמיחה, אינסטגרם מסתבר, היא הרשת החברתית בעלת הגידול המהיר ביותר בהיסטוריה. היא הגיעה בספטמבר 2012 ל-100 מיליון משתמשים לפני גיל שנתיים, (נוסדה באוקטובר' 2010) הרבה בזכות הדרך שסללה פייסבוק עבורה.   ומיד עולה השאלה : כמה משתמשים יש לאינסטגרם בישראל ? הערכות בלתי רשמיות של גורמים שונים מדברות על כ-600 אלף עד מיליון משתמשים משתמשים ישראלים שכבר נכנסו לרשת האינסטגרם. הבאזז שהיא מעוררת בחודשים האחרונים, (בייחוד מאז  הרכישה המתוקשרת של פייסבוק והצגת האפליקציה בגרסת האנדרואיד) מעלה שאלות אצל מנהלים ומנהלות בענף השיווק: האם הגיע הזמן שגם מותגים יעשו את דרכם לתוך הרשת החברתית החדשה? האם היא מוכנה ומתאימה לפעילות מסחרית? מי הם המשתמשים? האם יש למנהלת מותג בחברה קמעונאית או סמכ"ל שיווק של חברת ביטוח, מה לחפש באינסטגרם?

אבל מה זה בכלל אינסטגרם?

לכאורה מדובר ביישום פשוט מאד. אפליקציה לטלפון הנייד שלך שמאפשרת לך לקחת תמונה (חתול, אוכל, פורטרט עצמי מול הראי וכמובן כל דבר אחר. מצאנו אוספים אמנותיים מדהימים ברשת). להחיל עליה מסנן כדי שזה ייראה מדהים ואז את/ה יכול/ה לשתף אותה עם אחרים.

הפוטנציאל : כ-5 מילארד מכשירי סמארטפון על פני כדור הארץ. לכל אחד מהם יש מצלמה. לשם השוואה רק 4.2 מיליארד מברשות שיניים. כמעט לכל סמארטפון יש מצלמה. אנו מתקרבים לחיים בעולם בו יש יותר מצלמות ממברשות שיניים .

אינסטגרם – הנתונים

בין יולי 2011 למרץ 2012 חל גידול עולמי של כ 270% בזמן שימוש ממוצע באפליקציות תמונות.

שימוש באפליקציות של תמונות

 

בסקר רחב היקף שנערך בארה"ב  כ 22% מכלל המשיבים במדגם מייצג של האכלוסיה השיבו כי הם משתפים תמונות לעיתים קרובות. 3% ציינו כי הם עושים זאת מדי יום.

שיתוף תמונות אישיות

 

מרבית הצרכנים שמשתפים תמונות און ליין צילמו אותן באמצעות הטלפון הסלולרי. הטלפון הסלולרי הוא מצלמה זמינה תמיד והצרכנים עושים שימוש נרחב במצלמה זו. מבין אלה שציינו כי הם משתפים תמונות 22% ציינו כי מרבית התמונות שלהם מצולמות בטלפון הסלולרי. 39% נוספים ציינו כי לעיתים קרובות הם מצלמים בטלפון הסלולרי ומשתפים.

כמה מצלמים ומשתפים מהסמארט-פון

 לידתה וצמיחתה של אומת האינסטגרם

•בתחילת 2012 15 מיליון משתמשים.
•עם השקת האפליקציה לאנדרואיד באפריל 12 – 40 מיליון משתמשים.
•באוגוסט 12 80 מיליון משתמשים.
•הראשונה להגיע ל-100 מיליון משתמשים תוך פחות משנתיים. ספטמבר 12.
•יותר מהר מפייסבוק.
•4 משתמשים חשים כל שנייה.
•60 תמונות מועלות כל שנייה.
•בכשנייה משתמשי אינסטגרם מבצעים כ 600 לייקים וכ- 80 תגובות.
•הרבה יותר לייקים מתגובות.

 גידול בכמות המשתמשים באינסטגרם

 מותגים באינסטגרם

במחקר שנעשה על ידי חברת simply-measured נבדקה הפעילות במדיה חברתית של 100 המותגים הגדולים במדד Interbrand. כמעט כל המותגים הגדולים נמצאים בפייסבוק/טוויטר . 40% נמצאים כרגע באינסטגרם. בהתחשב בעובדה שמדובר בקהל צעיר, רשת חברתית מבוססת תמונות, מבוססת מובייל בלבד מדובר באחוז חדירה גבוה יחסית.

למותגים הגדולים יש מצטבר כ-3 מיליון עוקבים.

עם בודקיםאת האינטרקציה עם המותגים הגדולים ניתן לראות ש-3 המובילים מרכזים 96% מכלל המעורבות עם לקוחות.
נתונים אלה מדגישים את הצורך בכניסה מוקדמת ככל האפשר לפעילות מותגים באינסטגרם.

מותגים באינסטגרם

 

  מצעד המותגים באינסטגרם

באופן לא מפתיע המותגים המובילים הם מותגים שנכנסו בשלבים מוקדמים לפעילות באינסטגרם והם מאד פעילים בזירות חברתיות אחרות

המותגים הפעילים באינסטגרם משתמשים באופן פעיל בחשבון שלהם.

מרבית המותגים ברשימה מעלים לפחות תמונה אחת לשבוע ולכולם יש למעלה מ-10 אלפים עוקבים

הקטגוריה הפעילה ביותר היא של מותגי יוקרה כמו אאודי, טיפאני, גו'צי מצדס-בנז.

מותגים הפונים לקהל צעיר מצליחים : MTV, נייקי.

רשימת המותגים המובילים באינסטגרם

לסיכום

אינסטגרם ממשיכה לצמוח בקצב מהיר.

הצרכנים מגדילים את השימוש בטלפון סלולרי למטרות שונות.

עולם הצילום השתנה ללא הכר בזכות המצלמה בטלפון הסלולרי.

גם השיווק יושפע.

ככל שהיא תמשיך לגדול אינסטגרם תהפוך לרשת תהפוך לרשת שלמותגים קשה להתעלם ממנה. נכון בניית אסטרטגיה שיווקית בלעדית סביב פלטפורמה ניידת נראית עדיין רחוקה.

מה שמוגים צריכים לדעת שמדובר לא באפליקציית צילום והעלאת תמונות אלא ברשת חברתית אקטיבית שבה הצרכנים נמצאים בתנועה , רשת חברתית שארוגה בחיי היומיום שלהם ובגלל הטלפון הנייד שלהם שמצוייד במצלמה נמצאת איתם 24/7.

אינסטגרם יכולה להיות פלטפורמה נהדרת לשיתוף צרכנים ויזואלי בפעילות המחברת און ליין עם אוף ליין כולל הפעלה של המותג על ידי צרכנים בנקודת המכירה או בחיי היום יום שלהם.

לאינסטגרם יש אפקט של חדשנות, אפקט של חבור למובילי דעת קהל, האפקטיביות של הפעילות היא מהירה מאד, תגובתיות הצרכנים הרבה יותר מהירה מפייסבוק.

 

 

בינתיים תראו מה אומר אלדד סהר…