זה לא טרנד : שקוף זה השחור החדש. דברי קילוסין על השקיפות

זה לא טרנד :  שקוף זה השחור החדש. דברי קילוסין על השקיפות

מרתון האביב של ZETA TOOLS

היום ה-10

רמי יולזרי

כשארגונים חושבים על אסטרטגיה לעיתים קרובות זו חשיבה בקונטקסט של  המטרות והיעדים שלהם. זה עומד להשתנות : כשהמציאות משתנה כפי שהיא משתנה באמצעות המדיה החברתית שניהם גם היעדים וגם האסטרטגיה צריכים להשתנות.

היום ניתן למחות / להפגין / לארגן עצומות וילצור כח מבלי כוחו המארגן של הממסד פוליטי / חברתי ארגוני או אחר אלא רק בעזרת כוחו של הקהל. (ראו את משנתו של סת גודין על שבטים)

עד לאחרונה ארגונים יכלו בצורה הרבה יותר טובה להעביר את המסר שלהם במדיה רק בגלל שהם היו מאורגנים יותר, גדולים יותר, יותר תקציב ויותר ניסיון עבודה בערוצים השונים. מציאות זו כבר לא נכונה , ארגונים איבדו שני יתרונות משמעותיים שהיו להם בהשוואה לקהל שלהם : היכולת לתאם ולארגן פעילות קבוצתית והיכולת לארגן גישה נוחה לאמצעי פרסום והפצה.

אנשים פשוטים בין אם הם לקוחות של ארגונים או אזרחים של מדינות הם בעלי גישה נוחה לכלים אלה.

לדוגמא המקרה של בנק HSBC  שהחליט שהוא מעלה את הריבית על האוברדראפט למסיימים טריים של לימודים אקדמיים בחשבונות בבריטניה . התארגנות מחאה באמצעות דף אוהדים ב FACEBOOK של סטודנטים יצרה גל מחאה שלילי שהבנק שינה את החלטתו תוך כמה שבועות .   |ראו לינק לדף המחאה|

דוגמא זו מלמדת אותנו לקח חשוב מאד . לקח שכל מי שעוסק בשיווק, בכלל בעבודה עם קהל : חוש שיפוט טוב אינו תלוי זמן. לא בהכרח התגובה המהירה היא טובה יותר. ארגונים אינם יכולים להתחרות בלקוחות שלהם בקצב התגובה. הם חייבים להישען על מחלקות השיווק, יחסי ציבור והמחלקה המשפטית ללקוחות שלהם יש את כוחו העצום של WOM .Word of mouse

דוגמא אחרת קשורה בתכונה אנושית ידועה , אנחנו לא אוהבים הפתעות ויש לנו סובלנות מוגבלת לזלזול וטיפול כושל בצרכים שלנו . קחו למשל את מגילת הזכויות של הנוסעים בחברות תעופה בארה"ב. חברות התעופה האמריקאיות לחמו בחוק זה שנים באמצעות הלובי החזק שלהן במוסדות השלטון  במשך שנים, עשרות שנים. ב-2006 נוסע זועם אחד ארגן בעקבות חוויה איומה שלו עמותה בתקציב נמוך , ללא בעלי תפקידים בשכר והצליח לשנות את החוק במדינת ניו יורק לטובת הנוסעים תוך 8 חודשים. |לינק|

המסר  מדוגמאות אלה למשווקים בעת הדיגיטלית : שקוף זה השחור החדש

אתם בטח לא זוכרים אבל INTEL הייתה הראשונה שלמדה כי משתמשים זועמים יכולים בקלות למצוא זה את זה. ב-1995 למעבדי הפנטיום שלה הייתה תקלה קלה. INTEL סירבה הלחיף את המעבדים בטענה שהתקלה משפיעה ורלוונטית רק למעט מאד משתמשים. נשמע הגיוני, זהו שלא. משתמשי און ליין לא היו רבים באותה תקופה, אך במקרה זה כל המשתמשים היו בעלי מחשבים. משתמשים אלה התארגנו בצורה ספונטנית והתגובה שלהם הייתה גדולה וקשה. תגובתם הביאה להחלפה של המעבדים ולתביעה ייצוגית של 40 מליון $ נזיקין. תגובה הרבה יותר רחבה וקשה ממה ש INTEL ציפתה.

|סקירה הסטורית של באג הפנטיום|

היום כולנו , כל אחד מאיתנו הוא INTEL. דומה כי לכל ארגון לא משנה מה גודלו יש קבוצת אנשים שיכולה להשפיע עליו באופן משמעותי. אם ההמון שלך הופך לכועס מספיק הוא יכול להתארגן בקלות (מי אמר TWITTER ו- FACEBOOK ) נגדך. בסופו של סיפור INTEL , החברה למדה לדבר עם המשתמשים. היא פגשה אותם באמצע הדרך. החברה למדה להגיע אל המשתמשים שלה בשיח ישיר ללא תיווך של אנשי ה PR שלה. כפי שטענתי, שקוף זה השחור החדש. לא משנה אם יש לך חנות מכולת קטנה או שאתה מנהל רשת מזון ענקית, אתה צריך לדבר לאנשים בגובה העיניים. ארגונים חייבים להיות שקופים בכל המהלכים שלהם מול הלקוחות. אתה חייב לחולל שינויים משמעותיים עבור הלקוחות שלך, אתה חייב למצוא להם פתרונות שיהפכו את חייהם לטובים יותר ולא למכור להם מוצרים. אתה חייב לדבר עם אנשים ולהפסיק ולצעוק עליהם בווליום גבוה ממסך הטלוויזיה שלהם. אולי אם תדברו אליהם הם יתענינו באמת במה שיש לכם להציע. תהיו שקופים.  בגרסה הקיצונית יותר כפי שטוען בחור זה : עזבו שקיפות תהיו ערומים.

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=JjCfZKczZrU&hl=en_US&fs=1&color1=0x234900&color2=0x4e9e00&border=1]

להתארגן ללא ארגון : |טיפים |

אם זה עובד לאלכוהוליסטים למה לא למשווקים |שיטת 12 הצעדים בדרך לשקיפות|

המשך יום שקוף לכם רמי.

עדכון מהחזית הספורטיבית  : אתמול רצתי , היום רצתי, מחר אני רץ .


Add to FacebookAdd to DiggAdd to Del.icio.usAdd to StumbleuponAdd to RedditAdd to BlinklistAdd to TwitterAdd to TechnoratiAdd to Yahoo BuzzAdd to Newsvine