מחקר בעזרת מדיה חברתית

למה ציוצים בטוויטר רלוונטיים לסקרים שארגונים עורכים, למה שורת הסטטוס בפייסבוק קשורה למחקרי שוק ? האם אלה שאלות רטוריות ?

שמעתי לאחרונה גורמים מקצועיים בתחום מחקרי שוק בישראל שאמרו לי בשביל מה אתה מבזבז כל כך הרבה זמן על מדיה חברתית ? פייסבוק זה לאנשים שאין להן חיים , זה לא רלוונטי לסקרים רציניים עבור ארגונים רציניים. היום בבוקר קבלתי את הפיקס השבועי שלי מאתר FACEBAKERS לגבי תמונת משתמשי פייסבוק בישראל.

אותם אנשים הטוענים כי מדיה חברתית מתאימה לאנשים שאין להם חיים , חיים מן הסתם עם כיסוי על העיניים. גם בעלי שירותי הסעות באמצעות כרכרות סוסים לא האמינו בסוף המאה ה-19 שרכבת תהפוך להיות פתרון הסעה המוני. סקרים נעשו תמיד, אבל תמיד באמצעי מדיה בהם הקהל נמצא. בעידן שבו 37% מכלל האוכלוסיה בישראל נמצאים בפייסבוק (בלי לדבר על מתחמי מדיה חברתית אחרים) לא תהיה מניעה של הענף אלא להתייחס אליהם. בעולם מתחילים לצוץ פתרונות המאפשרים בניית פאנלים וגיוס נבדקים לסקרים באמצעות רשתות חברתיות (גילוי נאות : גם אנחנו , כיום יש באפשרותנו לבצע סקרים ומחקרים מבוססי שאלונים הן ב TWITTER והן ב FACEBOOK ). כיצד ניתן לשלב את המדיה החברתית לתוך התהליך של סקרים שאתם עורכים  ?

מחקר מקדים ללימוד הנושא  – השתמשי במדיה חברתית כדי ללמוד את הנושא.  חפשי בלוגים העוסקים בנושא, חפשי tweets (ציוצים) הקשורים בשוק שאת עומדת לחקור ופתחי הבנה טובה יותר של שוק זה: כמובן שצריך להיות על המשמר מפני הודעות חסות, דואר זבל ותוכן לא אותנטי. הנה קישורים שיכולים לעזור במשימה זו

http://search.twitter.com/

http://blogsearch.google.com/

עיצוב תכנון וניסוח השאלון – למד את השפה של המשיבים. גלה איך אנשים מדברים על הנושאים שאתה חוקר. בדיקה מקדימה במתחמי מדיה חברתית : כלל האוכלוסיה : FACEBOOK, עסקים : בעיקר LIMKEDIN , יכול לעזור לך לשפר את איכות השאלות שאתה כותב.  למשל עיון בציוצים של אנשים על דיאטת אטקינס יכולים לעזור לך להבין למה הם מפסיקים אותה ( בגלל אהבה לפסטה, סלידה מבשר אדום, לא מסתדרים עם כמויות גדולות של חלבונים וכיו"ב) ציוצים ב TWITTER יכולים לעזור לך לנסח את אפשרויות הבחירה לשאלות סגורות. זוהי דוגמא איך אפשר ל להשתמש מדיה חברתית כדי לראות את הסיבות שאנשים נותנים לפעולות מסוימות .

עבודת השדה  – הזמיני משיבים על ידי ציוץ. את בהחלט יכולה לפרסם קישור בסקר ולהזמין אנשים לקחת את זה. הסתייגויות חשובות: התוצאה היא מדגם נוחות המדגם הוא לא מדגם מייצג אלא של האנשים שהגיבו. החדשות הטובות חלקים גדולים באוכלוסיה מתחברים אל מתחמי מדיה חברתית מדי יום, פתרונות לדגימה של אוכלוסיות וקהלי יעד מתחילים להופיע בעולם,  שימוש tweets להפעיל הזמנות הסקר. לפעמים 140 תווים של משוב פשוט אינו מספק . 140 תווים בהחלט יכולים  להזמין נבדקים לסקרים בעיקר במחקרים מקדימים. ניתן להשתמש בציוצים  כדי להשלים סקרים קצרים .

ניתוח נתונים – הוסף tweets עבור פרשנות וצבע לתובנות. יותר מדי שאלות פתוחות מעודדות משיבים לנטוש סקרים, לעתים קרובות חוסר תגובות איכותית פוגע באיכות הממצאים.  למה לא להשלים סקרים עם ניתוח של ציוצים ב TWITTER או סטטוסים ב FACEBOOK . שילוב של ניתוח כמותי של תוצאות סקרים מבוססי שאלונים יחד עם ציוצים/סטטוסים רלוונטיים בנושא יכולים ליצור תובנות חדשות, הזדמנות לתת את קולו האמיתי של הלקוח כפי שהוא נשמע במדיה חברתית בנושאים של שירות / איכות מוצרים / תדמית מותגים / יחס לחברות ועוד. יציקת מידע ממדיה חברתית הקשור  לתהליך הסקר יכול לעזור לך לייצר מחקר באיכות גבוהה יותר.